Skip to content →

Krytycy/kuratorzy

Krzysztof Kwiatkowski w latach 2005-2014 redaktor działu muzyki współczesnej i działu zagranicznego w „Ruchu Muzycznym”, autor kilkuset artykułów publikowanych m.in. w „Tygodniku Powszechnym”, „Odrze”, „Gazecie Wyborczej”, „Glissandzie”, „Neue Zeitschrift für Musik”. W roku 2015 ukaże się jego książka o twórczości Luigiego Nono. Organizator wielu koncertów i innych wydarzeń związanych z muzyką współczesną, m.in. na „Warszawskiej Jesieni”. Od roku 2003 organizuje cykl koncertów „Pomosty”, w ramach których odbyły się koncerty (nierzadko monograficzne) muzyki m.in. Stockhausena, Bouleza, Nona, Sciarrina,Kagela, Haasa, Mykietyna, Wieleckiego, w wykonaniu czołowych muzyków polskich oraz wybitnych wykonawców nowej muzyki (London Sinfonietta, musikFabrik, Peter Rundel, Marco Angius, Agata Zubel i wielu innych). Autor wielu projektów edukacyjnych dotyczących muzyki współczesnej, adresowanych do dzieci, młodzieży i amatorów. Projekty te, przygotowywane we współpracy z muzykami i kompozytorami, wykorzystują światowe doświadczenia z zakresu tzw. pedagogiki koncertowej, rozwijane przez czołowych specjalistów i artystów. Od roku 2011 projekty edukacyjne Krzysztofa Kwiatkowskiego organizowane są w ramach cyklu warsztatów/koncertów „Harmonie i hałasy”. Krzysztof Kwiatkowski jest absolwentem UJ (socjologia).

Michał Libera – ur. 1979, krytyk muzyczny, animator kultury, socjolog (www.patakaind.blogspot.com). Współproducent serii płyt poświęconych Studiu Eksperymentalnemu Polskiego Radia w wydawnictwie Bôłt Records. Regularny współpracownik komuny//warszawa, Narodowej Galerii Sztuki „Zachęta”, CSW Zamku Ujazdowskiego, Muzeum Narodowego w Warszawie, Programu II Polskiego Radia. Od roku 2010 redaktor serii muzycznej w wydawnictwie słowo/obraz terytoria. Publikował m.in. w pismach „Glissando”, „Res Publica”, „Kultura Współczesna”, „Recykling Idei”; Kurator Polskiego Pawilonu wyróżnionego na 13-tej Międzynarodowej Wystawie Architektury w Wenecji.

Michał Mendyk – ur. 1981, kiedyś krytyk i publicysta muzyczny, współtwórca magazynu o muzyce współczesnej „Glissando”. Publikował m.in. w „Dzienniku”, „Przekroju”, „Newsweeku”, „Odrze”, „Ruchu Muzycznym” oraz „Musik Texte”. Prowadził autorskie audycje na antenie Programu 2 Polskiego Radia. Obecnie kurator i producent muzyczny. Prowadzi autorskie wydawnictwo płytowe Bôłt: New Music in Eastern Europe.

Daniel Muzyczuk – ur. 1980, absolwent prawa i historii sztuki na UMK, kurator w toruńskim CSW „Znaki czasu”, obecnie kurator w Muzeum Sztuki w Łodzi. Kurator m.in. projektów „Long Gone” Susan Philipsz, „Poszliśmy do Croatan” (wraz z Robertem Rumasem), „Fabryka” Mariusza Warasa i Krzysztofa Topolskiego, „MORE IS MORE” (wraz z Agnieszką Pinderą i Joanną Zielińską), „Melancholii sprzeciwu” (wraz z Agnieszką Pinderą), „Spojrzeń 2011”, „Dźwięków elektrycznego ciała” (wraz z Davidem Crowleyem) oraz „Prolegomena do nauk ekonomicznych prowadzonych od kuchni. Trzydzieści lat Galerii Wschodniej”. Kurator pawilonu polskiego na 55. Biennale Sztuki w Wenecji. Zwycięzca (z Agnieszką Pinderą) konkursu im. Igora Zabla w 2011 roku. Wykładał na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Członek AICA.

Monika Pasiecznik – ur. 1981 we Wrocławiu. Ukończyła z wyróżnieniem teorię muzyki na Akademii Muzycznej we Wrocławiu (2008) oraz filologię polską na Uniwersytecie Wrocławskim (2005). Publikowała teksty w takich magazynach muzycznych, jak ”Glissando”, „Neue Zeitschrift für Musik”, „MusikTexte”, „dissonance”, „World New Music Magazine”, a także m. in. w „Kulturze Współczesnej”, „Formacie P”, „Didaskaliach”, „Recyklingu Idei” i „Notesie na 6 tygodni”, „Dwutygodniku” i „Gazecie Wyborczej”. Od 2006 muzyczna felietonistka miesięcznika społeczno-kulturalnego „Odra”. W latach 2007-2010 w Programie 2 Polskiego Radia. W latach 2012-2014 redaktorka „Ruchu Muzycznego”. Autorka książki o Karlheinzu Stockhausenie „Rytuał Superformuły” (Wydawnictwo Krytyki Politycznej 2012) oraz współautorka (wraz z Tomaszem Biernackim) książki „Po zmierzchu. Eseje o współczesnych operach” (Wydawnictwa Krytyki Politycznej 2013). Archiwum opublikowanych tekstów: http://pasiecznik.wordpress.com.

Jan Topolski (1982) – muzykolog, studiował również filozofię na UW. Jako krytyk muzyczny i filmowy współpracuje z takimi mediami, jak „Kino”, „Ruch Muzyczny”, „Dwutygodnik”, „Tygodnik Powszechny”, Program Drugi Polskiego Radia, „MusikTexte”, „neue musikzeitung”. Współzałożyciel i w latach 2004-11 redaktor naczelny „Glissanda” – jedynego polskiego magazynu poświęconego muzyce współczesnej. Od 2010 roku konsultant Mariusza Trelińskiego, dyrektora artystycznego Teatru Wielkiego-Opery Narodowej, w zakresie opery współczesnej i zamówień u polskich kompozytorów. Autor pierwszej polskiej monografii jednego z najważniejszych kompozytorów XX wieku Gerarda Grisey’a – Widma i czasy. Muzyka Gerarda Griseya.