Skip to content →

Wykonawcy

Blanka Dembosz – ur. 1978 w Krakowie, ukończyła filologię polską na UJ oraz śpiew solowy w Akademii Muzycznej w Poznaniu (2009). Umiejętności doskonaliła na kursach mistrzowskich m.in. prof. Charlotte Lehmann i prof. Roberta Nakonecznego. Laureatka III nagrody na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Iuventus Canti 2009 (Vrable, Słowacja). Dla Blanki Dembosz utwory komponowali: Katarzyna Taborowska-Kaszuba, Paulina Załubska, Katarzyna Kwiecień-Długosz, Mateusz Ryczek, Patryk Lichota, Michał Ossowski oraz Rafał Zapała. Występowała z zespołem muzyki improwizowanej KakofoNIKT, brała udział m.in. w festiwalach „Poznańska Wiosna Muzyczna”, w Festiwalu Muzyki Pasyjnej i Paschalnej w Poznaniu, w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Improwizowanej FRIV w Poznaniu, Sound Screen Festival w Bydgoszczy. Prowadzi ożywioną działalność koncertową i pedagogiczną, z upodobaniem promując polską muzykę nową.

Flute o’clock (Ewa Liebchen i Rafał Jędrzejewski) – jedyny polski duet fletowy, specjalizujący się w wykonawstwie muzyki współczesnej. Powstał w 2002 roku z inicjatywy Ewy Liebchen i Karoliny Balińskiej, absolwentek Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Zespół współpracuje m.in. z Dariuszem Przybylskim, Tomaszem Jakubem Opałką, Wojciechem Ziemowitem Zychem, Tomaszem Prasqualem, Sławomirem Kupczakiem, Jakubem Polaczykiem czy Dominikiem Karskim. Pierwsza płyta zespołu (wydawnictwo DUX, 2010) otrzymała wyróżnienie miesięcznika „Hi-Fi i Muzyka” dla Płyty Roku 2010 oraz nominację do nagrody Fryderyk 2011 w kategorii Fonograficzny Debiut Roku.

Michał Górczyński – klarnecista i kameralista. Specjalizuje się w grze na klarnecie basowym. W 2003 ukończył Akademię Muzyczną w Warszawie. Koncertował podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” pod batutą Jacka Kaspszyka (jako członek Wiosennej Orkiestry Warszawskiej Jesieni), z towarzyszeniem Polskiej Orkiestry Radiowej pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka, Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy „Aukso” prowadzoną przez Marka Mosia, Orkiestrą Filharmonii Podlaskiej, holenderskim zespołem De Ereprijs, Kwartetem Śląskim. Uczestniczył w Międzynarodowych Kursach Muzyki Współczesnej w Darmstadt, gdzie prezentował swoje autorskie techniki wykonawcze na klarnecie basowym. Od 2008 pracuje nad poszerzaniem możliwości brzmieniowych tego instrumentu, współpracując z jednym z najlepszych polskich beat boxerów „Tik Takiem” Patrykiem Matelą.

Od 2002 współtworzy zespół muzyki współczesnej Kwartludium, z którym występował na takich festiwalach, jak Audio Art, Warszawskie Spotkania Muzyczne, „Warszawska Jesień”, Ultrashall w Berlinie. Koncertuje też jako muzyk improwizujący, m.in. wspólnie z Peterem Kowaldem, Johnem Edwardsem i Zdzisławem Piernikiem. Ma na swoim koncie trzy płyty CD: Boys Band Trio & Curvatura Grande (2000), Pink Freud & Zawijasy (2000) oraz Górczyński/Piernik & Energa One (2001). Od 1998 zajmuje się jednocześnie pisaniem muzyki oraz jest twórcą takich utworów, jak Zróżnicowanie na dwa fagoty i klarnet, Rondo a la krakowiak na wrzeszczącego pianistę i klarnet basowy, Malowanie na dwa klarnety, fagot, kontrabas i śpiew, Suita w stylu Żydowskim na klarnet, skrzypce i kontrabas, muzyki dla teatru (około 25 spektakli) oraz filmów undergroundowych.

Karin Hellqvist – szwedzka skrzypaczka, interpretatorka muzyki współczesnej, absolwentka Royal College of Music (2011). Członkini wiodących skandynawskich zespołów muzyki współczesnej: Cikada, Oslo Sinfonietta i Curious Chamber Players. Jej repertuar solowy zawiera już wiele utworów zamawianych przez nią na całym świecie i coraz więcej utworów skupiających się na wykorzystaniu skrzypiec z elektroniką i obiektami dźwiękowymi. Jej występy solo transmitowały radiostacje w wielu krajach europejskich. Laureatka nagród m. in. Fundacji Doubloug, Szwedzkiej Królewskiej Akademii Muzycznej i 45. Międzynarodowych Kursów Nowej Muzyki w Darmstadt. Regularnie występuje na festiwalach: Gaudeamus Utrecht, Warszawska Jesień, ULTIMA Oslo Contemporary Music Festival, Huddersfield Contemporary Music Festival, Milano Musica, the Baltic Sea Festival/Swedish Radio, Preludio21 Rio de Janeiro, Pan Music Festival Seoul i na Colombian Contemporary Music Circle Bogota.

Bartosz Koziak – wiolonczelista, absolwent Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie oraz Conservatoire National Superieur de Musique de Paris. Zwycięzca III Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. W. Lutosławskiego, laureat konkursów: Praskiej Wiosny, P. Czajkowskiego w Moskwie oraz ARD w Monachium. Otrzymał nagrodę Fundacji Kultury Polskiej przyznaną przez Ewę Podleś. Występował m. in. w Konzerthaus w Berlinie, Rudolfinum w Pradze, Cité de la Musique w Paryżu, Teatro Politeama w Palermo, Studiu im. Witolda Lutosławskiego i Filharmonii Narodowej w Warszawie. Jako solista współpracował z Filharmonią Narodowa, NOSPR, Sinfonią Varsovią, Sinfonietta Cracovia, Orchestre Philharmonique de Monte Carlo, Münchener Kammerorchester, Praska Filharmonia, Orkiestrami Radiowymi w Warszawie i Budapeszcie pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego, Jana Krenza, Antoniego Wita, Gabriela Chmury, Jacka Kasprzyka, Massimiliano Caldi. Jest zapraszany m.in. na Warszawską Jesień, Young Euro Classic w Berlinie, Wielkanocny Festiwal im. L. van Beethovena, Mecklemburg Vorpommern, Musica Polonica Nova, Festiwal Muzyczny w Łańcucie, Chopin i jego Europa w Warszawie. Od kilku lat uczestniczy w projektach koncertowych Krzysztofa Pendereckiego.

Agnieszka Kuś – jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Kolonii (Niemcy), w specjalności elementarna pedagogika muzyczna. Ukończyła z wyróżnieniem rytmikę w Akademii Muzycznej w Poznaniu oraz studia podyplomowe w Institut Jaques-Dalcroze w Genewie, a także pedagogikę tańca w Weber-Schule w Düsseldorfie. Regularnie prowadzi kursy muzyczno-taneczne dla dzieci i młodzieży oraz szkolenia dla nauczycieli, bierze udział w międzynarodowych konferencjach i warsztatach poświęconych związkom muzyki i ruchu. Jako tancerka dokonała polskiego prawykonania INORI Karlheinza Stockhausena (Kraków 2008, cykl „Pomosty / Bridges”) i wykonywała ten utwór na międzynarodowych festiwalach muzyki współczesnej, m.in. podczas Warszawskiej Jesieni 2012 oraz MusiMars w Montrealu, Kanada (amerykańskie prawykonanie).

KwadrofonikKwadrofonik – zespół powstał w 2006 roku w wyniku połączenia dwóch duetów: perkusyjnego (Hob-Beats Duo) i fortepianowego (Lutosławski Piano Duo). To jedyny taki kwartet w Polsce i jeden z niewielu na świecie. Zespół realizuje zaskakujące pomysły wykorzystania instrumentów perkusyjnych i fortepianów, dzięki czemu ich koncerty stają się pięknymi widowiskami, w czasie których muzycy wykorzystują często kilkadziesiąt instrumentów. Zespół otrzymał Grand Prix 9. Festiwalu „Nowa Tradycja” oraz Nagrodę Specjalną 3. Konkursu Europejskiej Unii Radiowej w Bratysławie. Współpracował z wiolonczelistą Andrzejem Bauerem i kompozytorem Cezarym Duchnowskim, z wokalistką jazzową Dorotą Miśkiewicz (wspólne nagranie piosenek dla dzieci Witolda Lutosławskiego uzyskało status Złotej Płyty i nominację do nagrody Fryderyk), Polskim Radiem (REQUIEM LUDOWE w ramach obchodów roku Oskara Kolberga).

Zespół koncertował w Europie, na Bliskim i Dalekim Wschodzie, w obu Amerykach, w salach takich jak Filharmonia Narodowa, Studio im. W. Lutosławskiego, Carnegie Hall, Chicago Symphony Center, Filharmonia Berlińska, Izumi Hall (Osaka), Sala Centralnego Konserwatorium w Pekinie. Koncert w Chicago został entuzjastycznie zrecenzowany przez „New Herald Tribune”. Kwadrofonik regularnie dokonuje prapremier polskich kompozycji pisanych specjalnie na zamówienie zespołu przez młodych polskich kompozytorów, jak W. Z. Zych, M. Jabłoński, A. Gryka, W. Blecharz, A. Kwieciński, S. Wojciechowski. We wrześniu 2015 roku zespół zorganizował w Warszawie pierwszy Maraton Współczesnej Muzyki Kameralnej.

Anna Kwiatkowska – skrzypaczka, absolwentka AM w Krakowie, pracowała pod kierunkiem Melise Mellinger i Ernsta Kovacica. W latach 1998- 2008 lider tria smyczkowego Violarium, z którym trzykrotnie zdobyła II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie. Wraz z trio koncertowała w Polsce (Sacrum Profanum, Muzyka w Starym Krakowie) i za granicą (Niemcy, Włochy, Austria, Litwa, Szwajcaria, Holandia, Meksyk). Prawykonuje dedykowane jej utwory czołowych kompozytorów polskich młodego pokolenia: Wojciecha Ziemowita Zycha, Jagody Szmytki, Wojciecha Blecharza, Sławomira Wojciechowskiego. Koncertuje na festiwalach (Warszawska Jesień, Musica Electronica Nova, Musica Polonica Nova, Audio Art, Muzyczne Lato w Kopenhadze). Współpracuje z zespołem muzyki nowej Ensemble musikFabrik z Kolonii, z którym występowała m.in. na festiwalu Musikfest w Berlinie (Hymnen Stockhausena), w prawykonaniu opery kameralnej Nocturno Georga Friedricha Haasa w Bonn oraz w Jahrhunderthalle w Bochum.

Mateusz Loska – ur. 1986 w Tychach, kontrabasista-kameralista, performer rozwijający swoje umiejętności i zainteresowania w zakresie improwizacji i interpretacji szeroko pojętej muzyki XX i XXI w. W latach 2007-2009 studiował w klasie kontrabasu w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Jako solista i kameralista występował na takich festiwalach jak Poznańska Wiosna Muzyczna, MUSICACOUSTICA BeiJing (Chiny), Śląskie Dni Muzyki Współczesnej czy też podczas Śląskich Trybun Kompozytorskich. Uczestnik kursów mistrzowskich prowadzonych m.in. przez Evgeny Kołosova, Bonawenturę Nanckę, François Rabbatha, Rinata Ibragimova, Leona Boscha oraz MBE Chi Chi Nwanoku. W ciągu ostatnich trzech lat, jako muzyk orkiestrowy i kameralista, wystąpił łącznie ponad 220 razy na scenach 29 krajów europejskich, Chin, Mongolii i Tajwanu. Laureat I nagrody konkursu „Bliżej Warszawskiej Jesieni”, członek zespołu muzyki współczesnej „Sepia Ensemble” od początku jego istnienia.

Barbara Kinga Majewska absolwentka wokalistyki i pedagogiki muzyki w Hochschule für Musik Detmold, doktorantka w Zakładzie Psychopedagogiki Kreatywności APS w Warszawie. Studiowała śpiew solowy w Royal Academy of Music w Sztokholmie i muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim. UkończyłaPodyplomowe Studium Pieśni Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, DAAD, Bertelsmann Stiftung, Richard-Wagner-Stiftung, Werner Richard – Dr. Carl Dörken Stiftung, Hans und Stefan Bernbeck Stiftung, finalistka Międzynarodowego Konkursu Wokalnego NEUE STIMMEN. UczestniczkaProgramu Kształcenia Młodych Talentów Teatru Wielkiego – Opery Narodowej oraz kursów mistrzowskich prowadzonych m.in. przez Angelikę Kirchschlager, Grace Bumbry, Christę Ludwig, Barbarę Bonney, Anitę Garanča, Andrása Schiffa. Ukończyła 47. Międzynarodowe Kursy Nowej Muzyki w Darmstadt w klasie Donatienne Michel-Dansac biorąc jednocześnie udział w Warsztatach Opery Współczesnej. Uczestniczka pierwszej edycji programu Instytutu Muzyki i Tańca Nowa Twarz Muzyki. W kwietniu 2014 roku zadebiutowała w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej rolą Śpiewaczki w operze Sławomira WojciechowskiegoZwycięstwo nad Słońcem (Projekt P). W czerwcu tego samego roku, podczasFestiwalu Instalakcje w Nowym Teatrze w Warszawie, towarzysząc zespołowi Kwadrofonik, zaśpiewała prawykonania utworów Aleksandry Gryki, Andrzeja Kwiecińskiego, Wojciecha Blecharza i Sławomira Wojciechowskiego. W listopadzie 2014 roku, podczas koncertu w Teatrze Rozmaitości w Warszawie wraz z zespołem Kwartludium prawykonała kompozycję Joanny Woźny Like little… sunderings, little falls… apart i była współwykonawczynią partytur graficznych Moniki Zawadzki. Publikuje w magazynie Glissando, dziale Kultura portalu internetowegoGoethe-Institut oraz w serwisie internetowym Narodowego Instytutu Audiowizualnego – Muzykoteka Szkolna. Laureatka nagrody głównejKonkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA 2015. W ramachLaboratorium Pomysłów Stowarzyszenia Inicjatyw Twórczych ę realizować będzie autorki projekt W[rz]AWA.

Mikołaj Pałosz – wiolonczelista, improwizator i kompozytor, specjalizuje się w wykonawstwie muzyki współczesnej i awangardowej. Studiował w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Jest zdobywcą nagród na konkursach muzycznych m.in. Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej im. K. Pendereckiego w Krakowie oraz Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. W. Lutosławskiego w Warszawie. Występował m.in. na festiwalach Warszawska Jesień, Musica Polonica Nova, Festiwalu Pawła Szymańskiego, w serii Portrety Kompozytorów, contem.ucha w Łodzi, Audiologie w Lublinie, Ad Libitum, Audio Art i w serii Playback Play. W latach 1998-2008 był członkiem zespołu wiolonczelowego Conjunto Ibérico z siedzibą w Holandii, z którym koncertował w Europie, Brazylii, Meksyku i USA. Jest stałym członkiem Warszawskiej Grupy Cellonet pod kierunkiem Andrzeja Bauera. Współpracuje z zespołem Kwartludium. W 2008 roku ukazała się jego solowa płyta „Cellovator” (DUX 0628) z kompozycjami współczesnymi i improwizacjami. Nagranie Mikołaja znalazło się na płycie „Exploratory Music from Poland” prezentującej najciekawsze zjawiska w muzyce polskiej nagrane w ostatnich latach i opisane w magazynie WIRE 7/2010. Wspólnie z saksofonistą Rayem Dickaty i perkusistą Pawłem Szpurą tworzą improwizujące trio Osaka Vacuum, które wydało w 2011r. płytę „Emerging View” (Slowdown Records). Jego ostatnia kompozycja to zbiór etiud na wiolonczelę.

Platypus Ensemble – powstał w roku 2009 jako konsekwencja wcześniej rozwijającej się współpracy między Platypus New Music Group i muzykami Ensemble-to-be. Ambicją zespołu jest stymulowanie twórczości i wykonawstwa muzyki młodych kompozytorów na całym świecie, jako że młodzi mają przypuszczalnie mniej okazji dotrzeć ze swoją sztuką do publiczności. Począwszy od roku 2009, zespół wykonał już (a w wielu wypadkach prawykonał) dzieła ponad 200 kompozytorów, zaś wiele z tych utworów zostało zamówionych i napisanych specjalnie dla Platypus, co skutkuje nieustannie wzrastającą liczbą dokonywanych przez zespół światowych premier. Platypus gości regularnie na festiwalach Wien Modern, Klangspuren Schwaz i Biennale of New Music in Curitiba (BR).Koncertował w Austrii, Meksyku, Niemczech, Czechach, Brazylii i Japonii i na Ukrainie. Wspólpracuje z MICA (Music Information Centre Austria), Jeunesse Musicale, Austrian Society for Contemporary Music, IGNM / ISCM oraz Wiedeńskim Konzerthaus i Universität für Musik und darstellende Kunst Wien. W roku 2014 zespół zrealizował autorski projekt nagraniowy, publikując 4 płyty tematycznie pogrupowanych utworów z bogatego repertuaru zamówień w prestiżowej wytwórni col legno. Był również pomysłodawcą i wykonawcą maratonu 19 utworów młodych kompozytorów z całego świata (Composer’s Marathon festiwal) w Wiener Konzerthaus (2013). Ideą młodego zespołu o międzynarodowym składzie jest propagowanie i stymulowanie międzynarodowej współpracy  kulturalnej.

Paweł Stankiewicz – ur. 1993 student klasy saksofonu mgr Rafała Rachwała w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Zdobył liczne nagrody w latach 2006-2009 wraz z kwartetem saksofonowym na konkursach muzyki kameralnej w Starogardzie Gdańskim. W 2010 otrzymał wyróżnienie I stopnia na IX Ogólnopolskim Festiwalu Saksofonowym w Przeworsku oraz wyróżnienie na Konkursie Młodego Muzyka w Szczecinku w roku 2012. W roku 2014 występował w Kolonii jako solista z zespołem dętym powołanym do projektu kompozytora Prasquala ‚Architektura Światła’. Współpracował także z Narodową Orkiestrą Sił Powietrznych w Poznaniu oraz poznańską orkiestrą Sinfonietta Polonia.

Sebastian Zarych – ur. 1993 student Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu w klasie saksofonu. Wielokrotnie był wyróżniany na konkursach rangi makroregionalnej jak i ogólnopolskiej (IV Makroregionalny Konkurs „Etiuda” w Szczecinie, I Ogolnopolski Konkurs Instrumentów Detych we Wrocławiu, VII Ogólnopolski Festiwal Saksofonowy w Przeworsku). Swoje umiejętności rozwijał na wielu kursach mistrzowskich u znakomitych pedagogów m.in. u Arno Bornkampa, Jana Schulte-Bunerta, Matijasa Drevenseka, Theodore’a Kerkezosa, Radka Knopa. Współpracował z Teatrem Ad Spectatores z Wrocławia oraz Teatrem Wielkim w Poznaniu. Brał udział w prawykonaniach polskim (Poznań) i niemieckim (Kolonia) „Architektury Światła” do muzyki Prasquala. Sebastian Zarych z powodzeniem łączy działalność na polu muzyki klasycznej jak i rozrywkowej. Występował jako członek big-bandów w Polsce i za granicą, jest muzykiem orkiestry muzyki rozrywkowej Queento Band.