Skip to content →

Teatr instrumentalny w październiku

3 października, 18.00, LabSen CSW
Anna Kwiatkowska – skrzypce, Mikołaj Pałosz – wiolonczela

Słuchalnia – muzyczne znaki czasu – międzynarodowy festiwal młodej muzyki nowej powraca po wakacjach do CSW. I będzie to powrót niezwykle teatralny: koncert 3 października rozwinie w nowe rejony przyświecającą tegorocznej Słuchalni opowieść o zjawisku spektaklu w muzyce współczesnej. Wypróbujemy szczególne pomysły dwojga związanych z Berlinem kompozytorów z roczników 70. XX w.: François Sarhana (1972) i Simona Steen-Andersena (1976). Obaj z niezwykłym zacięciem interdyscyplinarnym uprawiają także performance i sztukę video, zobaczymy więc i usłyszymy rozmaite działania sceniczne, będące integralną częścią utworów. Świetni muzycy: Anna Kwiatkowska i Mikołaj Pałosz zagrają na scenie nie tylko na instrumentach! Będą operować słowem, gestem, perkusją cielesną i innymi akcjami, prowadzącymi do wydobycia dźwięku. Efektowne miniatury Sarhana to dowcipne scenki z dialogami między muzykami, którzy recytują – czy lepiej powiedzieć – odgrywają – przewrotne często w treści poezje rosyjskiego futurysty Daniła Charmsa – o nadziei, odwadze, przyjaźni, wyobraźni…  Za to w widowiskowych Studies Steen-Andersena punktem wyjścia jest swoista choreografia wykonawstwa – powinowactwa gestów muzyków.

Dla równowagi zabrzmią bardziej wyciszone kompozycje twórców dojrzałych i uznanych – Toshio Hosokawy i Mathiasa Spahlingera, a koncert odbędzie się we współpracy z Fundacją Muzyczną „Harmonie i Hałasy”. Wstęp wolny. W programie:

  • François Sarhan (1972) Un Chevalier
  • Simon Steen-Andersen (1976)Study for String Instrument 1
  • François Sarhan – Amitié
  • Simon Steen-Andersen – Study for String Instrument 2
  • Toshio Hosokawa (1955)Duo
  • François Sarhan – Imagination
  • Mathias Spahlinger (1944)Adieu m`amour  – hommage a G. Dufay
  • François Sarhan – Espoir

Artyści

Anna Kwiatkowska – skrzypaczka, absolwentka AM w Krakowie, pracowała pod kierunkiem Melise Mellinger i Ernsta Kovacica. W latach 1998- 2008 lider tria smyczkowego Violarium, z którym trzykrotnie zdobyła II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie. Wraz z trio koncertowała w Polsce (Sacrum Profanum, Muzyka w Starym Krakowie) i za granicą (Niemcy, Włochy, Austria, Litwa, Szwajcaria, Holandia, Meksyk). Prawykonuje dedykowane jej utwory czołowych kompozytorów polskich młodego pokolenia: Wojciecha Ziemowita Zycha, Jagody Szmytki, Wojciecha Blecharza, Sławomira Wojciechowskiego. Koncertuje na festiwalach (Warszawska Jesień, Musica Electronica Nova, Musica Polonica Nova, Audio Art, Muzyczne Lato w Kopenhadze). Współpracuje z zespołem muzyki nowej Ensemble musikFabrik z Kolonii, z którym występowała m.in. na festiwalu Musikfest w Berlinie (Hymnen Stockhausena), w prawykonaniu opery kameralnej Nocturno Georga Friedricha Haasa w Bonn oraz w Jahrhunderthalle w Bochum.

Mikołaj Pałosz – wiolonczelista, improwizator i kompozytor, specjalizuje się w wykonawstwie muzyki współczesnej i awangardowej. Studiował w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Jest zdobywcą nagród na konkursach muzycznych m.in. Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej im. K. Pendereckiego w Krakowie oraz Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. W. Lutosławskiego w Warszawie. Występował m.in. na festiwalach Warszawska Jesień, Musica Polonica Nova, Festiwalu Pawła Szymańskiego, w serii Portrety Kompozytorów, contem.ucha w Łodzi, Audiologie w Lublinie, Ad Libitum, Audio Art i w serii Playback Play. W latach 1998-2008 był członkiem zespołu wiolonczelowego Conjunto Ibérico z siedzibą w Holandii, z którym koncertował w Europie, Brazylii, Meksyku i USA. Jest stałym członkiem Warszawskiej Grupy Cellonet pod kierunkiem Andrzeja Bauera. Współpracuje z zespołem Kwartludium. W 2008 roku ukazała się jego solowa płyta „Cellovator” (DUX 0628) z kompozycjami współczesnymi i improwizacjami. Nagranie Mikołaja znalazło się na płycie „Exploratory Music from Poland” prezentującej najciekawsze zjawiska w muzyce polskiej nagrane w ostatnich latach i opisane w magazynie WIRE 7/2010. Wspólnie z saksofonistą Rayem Dickaty i perkusistą Pawłem Szpurą tworzą improwizujące trio Osaka Vacuum, które wydało w 2011r. płytę „Emerging View” (Slowdown Records). Jego ostatnia kompozycja to zbiór etiud na wiolonczelę.

Published in Bez kategorii